حراج بین‌المللی ۳۰ تابلوی «باب راس» نقاش محبوب رونمایی از مستند استاد فرشچیان و نماهنگ «چای و گلاب» در مشهد اکران فیلم سینمایی «لیپار» آغاز شد وزیر فرهنگ: بعد از سفر شجریان، درباره کنسرتش گفت‌وگو می‌کنیم + فیلم علیرضا ثانی‌فر با «رنگ‌ها همه سیاه هستند» در جشنواره فیلم کوتاه علیرضا قربانی با «ایرانم» راهی جنوب می‌شود ترجمه رمان‌های «ماجرای جالب دافنه» و «گشت جن در خط بنفش» منتشر شد کاهش وزن عجیب «جونا هیل» هنرپیشه هالیوود + عکس گفت‌و‌گو با عباسعلی سپاهی یونسی درباره شاعری در جهان ادبیات کودک و نوجوان نسخه ویژه نابینایان فیلم «دالان سبز» با صدای علیرضا ثانی‌فر اعضای هیئت انتخاب جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی را بشناسید جدیدترین آمار فروش فیلم‌های سینما‌های کشور (۱۶ مهر ۱۴۰۴) | «قسطنطنیه» در رأس گیشه آغاز اکران آنلاین «رویاشهر» همزمان با روز جهانی کودک عیادت قلقلی از سعید پیردوست + فیلم برنامه عادل فردوسی‌پور در فضای مجازی، رقیب جدی تلویزیون می‌شود؟
سرخط خبرها

نگاهی به فیلم «مصلحت» حسین دارابی | فیلمی جسور از یک کارگردان فیلم‌اولی

  • کد خبر: ۵۷۹۳۷
  • ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
نگاهی به فیلم «مصلحت» حسین دارابی | فیلمی جسور از یک کارگردان فیلم‌اولی
مصلحت در طرح موضوع عدالت و اهمیت رعایت آن در جامعه فیلمی جسور است. کارگردان به این موضوع از وجهی دیگر نگاه کرده است، وجهی خطرناک و همین خطرپذیری کارگردان به مذاق مخاطب خوش می‌آید.

بیژن یزدی |شهرآرانیوز - در لغت‌نامه دهخدا کلمه مصلحت اینگونه معنی شده است: «صواب، شایستگی، صلاح و صلاح کار»، اما در جشنواره امسال «مصلحت» نام فیلمی پرهیجان است که نام اولیه‌اش «مصلحت نظام» بوده است. از همین نام می‌توان به حساسیت موضوع فیلم پی برد. اولین تجربه بلند حسین دارابی در مقام کارگردان به فیلم‌درآوردن فیلم‌نامه‌ای از رضا زهتابچیان است که دو سال پیش با فیلم «دیدن این فیلم جرم است» به جشنواره فیلم فجر آمده بود. مصلحت را باید مثل «دیدن این ...» فیلمی جسور بدانیم و ادامه همان فضا و دغدغه‌ها که موضوع عدالت و اهمیت رعایت آن در جامعه را موضوع روایتش قرار داده است؛ سوژه‌ای که در سال‌های اخیر در سینمای ایران موردتوجه فیلم‌سازان دیگری هم قرار گرفته است.

 

 

آقازادگی و آقازاده‌ها موضوع دیگری است که دارابی، کارگردان جوان سینمای ایران، به آن از وجهی دیگر نگاه کرده است؛ وجهی که خطرناک است و همین خطرپذیری کارگردان به مذاق مخاطب خوش می‌آید. هرچند که داستان این فیلم به سال‌های اول انقلاب در دهه پنجاه باز می‌گردد، اما موضوع فیلم باعث می‌شود مخاطب در طول فیلم با آن احساس نزدیکی کند و تا پایان چشم از پرده نقره‌ای برندارند. زهتابچیان در فیلم‌نامه «مصلحت» همان فضای دیدن این فیلم جرم است را دنبال کرده، البته در ساختار قصه‌ای دیگر که به نظر می‌رسد حالا نویسنده‌ای با تجربه‌تر آن را نوشته است.

 

نگاهی به فیلم «مصلحت» حسین دارابی | فیلمی جسور از یک کارگردان فیلم‌اولی

 

مصلحت نگاه متفاوتی به ساختار دستگاه قضا در سال‌های اول انقلاب دارد، نگاهی که می‌توان آن را به بخش‌های دیگر جامعه هم تعمیم داد. در این فیلم ما با آقازاده‌ای متفاوت از آنچه که این روزها با آن مواجه هستیم روبه‌روییم. مهدی مشکاتیان جوانی است که بیشتر از آنکه به جایگاه حاج‌آقا مشکاتیان پدرش به‌عنوان یکی از مقامات عالی دستگاه قضای آن‌روزها فکر کند، به فکر ایدئولوژی و ارزش‌های فکری خود به عنوان یک جوان انقلابی پیرو خط امام است. بازی خوب فرهاد قائمیان در نقش حاج‌آقا مشکاتیان و ساختار سیاسی قصه هم به کشش داستان کمک کرده‌ است. حسین دارابی با فیلم مصلحت توقع مخاطبان جشنواره فجر را بالا برده و باید منتظر بود تا این کارگردان جوان در سال‌های آینده با چه فیلم‌هایی برای شکار سیمرغ به جشنواره فجر می‌آید.

 

درباره فیلم «ابلق» نرگس آبیار | جشنواره فجر ۳۹
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->